
1 

Katarzuna Konarska  

Professor 

DIRECTOR 

Institute of Journalism and Social Communication, Faculty of Philology 

University of Wroclaw 

 

RE-TRANSFORMATION OF THE POLISH AND HUNGARIAN MEDIA SYSTEMS? CHANGES 

IN MEDIA POLICY 

 

Abstract 

Since 2010 in Hungary, and since 2015 in Poland, disturbing changes in media policy have been 

implemented by right-wing governments, with implications for the media’s freedom and pluralism in both 

countries. The worsening situation is evidenced, inter alia, by reports and studies carried out by international 

organisations such as Freedom House and Reporters Without Borders. An analysis of the regulations 

introduced and the actions of government elites consisting in interfering in media markets and public media 

activities reveals many similarities and common elements of media policy. These changes are so severe and 

so far, removed from European standards and practices in countries which are so-called full democracies that 

one has to wonder whether the actions of the Hungarian and Polish authorities are not a sign of another 

transformation, which this time involves a move from a democratic system towards a quasi-authoritarian one. 

The present study is based on the political-regulatory perspective; it applies selected criteria of comparative 

analysis according to the concept of Hallin and Mancini, taking into account additional factors, indicated as 

necessary by researchers dealing with the media systems of Central and Eastern European countries. 

Keywords: media systems, media policy, PSM, Poland, Hungary 

 

 

INTRODUCTION – THEORETICAL BACKGROUND 

For the comparative analysis of media systems, the criteria proposed by Hallin and Mancini (2004) are 

most often used, based primarily on the relationship between political actors and the media, which is expressed 

in terms of political parallelism and the degree of state intervention in the functioning of the media. This 

approach also considers other essential aspects that translate the relationship between media and politics in a 

country, such as historical and cultural circumstances. This concept has already been used in many comparative 

analyses of media systems, also in relation to the Central and Eastern European countries neglected by 

researchers. More often than not, studies of this region have shown proximity to a polarised pluralism model 

characterised by a high degree of political parallelism and state intervention, low levels of journalistic 

professionalism and low press readership.  

Hallin and Mancini’s concept has been the subject of much academic debate regarding its usefulness and 

the accuracy of the criteria and terms used. The professional literature reports many critical assessments of this 

concept, but one can also observe that the authors have succeeded in identifying key criteria for evaluating the 

relationship between the media and politics. The validity of this concept in media systems research is 

evidenced by subsequent analytical proposals, referring in some aspects to Hallin and Mancini’s concept. An 

example of such research can be observed in the comparative analysis of 17 Western countries made by 

Brüggemann, Engesser, Büchel,  Humprecht, and Castro (2014). The researchers proved the correlation of the 

findings with Hallin and Mancini’s concept’s main theoretical assumptions. In parallel, the need to expand the 

criterion of the State’s role was demonstrated, since the level of variation and dilution of the study group results 



2 

in this segment was high. An additional three sub-dimensions have been proposed in this regard: the position 

of the public media, the level of regulation of the ownership structure of the market and the press subsidy 

system. The empirical study did not include Central and Eastern European countries; it was assumed that this 

group could constitute a fifth model, referred to as the Eastern model.  

However, other comparative studies, using structural variables of media systems, have shown that post-

communist countries differ, and thus the assumption that they could form a common model is not supported. 

The research by Peruško, Vozab and Čuvalo (2013) took into account Hallin and Mancini’s criteria extended 

with audience behaviour and media consumption variables. The research yielded three main clusters of data. 

The first cluster consisted of countries in Southern Europe and the former communist bloc, which showed that 

in terms of public television quality, the circulation of newspapers and the journalistic culture of independence, 

the results were significantly lower than in other European countries. In the South/East European model, higher 

scores were shown for political and economic parallelism. The second cluster consisted of countries of the so-

called European current, which included the United Kingdom, Ireland, France and Germany, as well as 

Slovenia and Czechia. The second cluster countries are rather dispersed on the structural variables of media 

systems, but similarities emerge from party and owner influence and journalistic culture, where they all tend 

to group around median values. The last cluster is a distinct Scandinavian group, where the countries tend to 

score higher on public television quality, newspaper circulation and journalistic culture of independence and 

lower then average on party and owner influence. The research by Peruško, Vozab and Čuvalo shows that the 

media systems of the Central and Eastern European region share some common features with Western models, 

as well as that they do not constitute a homogeneous group, but are characterised by diversity and their 

dynamics (2013, p.145). 

In this context, the typology proposed by Dobek-Ostrowska (2015), which refers only to Central and 

Eastern European countries, confirms the thesis of the diversity of the region and, consequently, the possible 

diversity of media systems as well. The analysis was based primarily on parameters defining the relationship 

between the media and politics, evidencing the occurrence of political parallelism and economic indicators 

providing knowledge on economic development, which plays a significant role in the transformation of the 

media market. Four main media models were identified: the Hybrid Liberal model, the Politicised Media 

model, the Media in Transition model and the Authoritarian model. The first group included the Western Slavic 

countries, i.e. Czechia, Poland and Slovakia, the Baltic States (Estonia, Latvia and Lithuania) and Slovenia. 

At the time of the study, all countries had free democracies according to the freedom of the World index and 

flawed democracies in the Democracy Index. It was also noted that the situation of media and freedom of 

speech in this group was much better than in the rest of the CEE countries. Countries belonging to the hybrid 

liberal model are characterised by the highest democratic standards and relatively weaker political parallelism 

than the rest of the countries in this part of Europe and a higher degree of commercialisation, and thus 

tabloidisation, of the media. Four years after this concept was first published, the data were revised (Dobek-

Ostrowska, 2019, pp. 261-262). It was observed that political, economic and social processes in Central and 

Eastern Europe are still very dynamic, as evidenced by, among others, the changes that have taken place in 

Poland or Hungary. After reassessment, Poland was included in the second model – the Politicised Media, 

including Hungary, Croatia, Bulgaria, Romania and Serbia. This group is distinguished by the low standards 

of democracy and political culture in societies and the high politicisation of public media and the high degree 

of party control over these broadcasters. The proximity of this group of countries is also confirmed by the 

results of the indices analysed. The Media in Transition model includes the Balkan region countries (Albania, 

Bosnia and Herzegovina, Kosovo, Macedonia, Montenegro) and the two former Soviet republics, Ukraine and 



3 

Moldova, which are characterised by both low economic and democratic indicators. These countries are still 

in transition to democracy, which is reflected in a culture with very low journalistic professionalism and high 

politicisation of the media. The typology is closed by the authoritarian model, which includes Belarus and 

Russia. Both countries do not meet the conditions of democratic states, and the characteristics of the media 

systems reveal features of the analogous model described by Siebert, Peterson and Schramm (1984). 

To conclude, several common references can be noted in the research on CEE countries’ media systems, 

correlating with Hallin and Mancini’s system approach. Structural variables are an important criterion, based 

on broadly defined political conditions, the degree of democratisation or consolidation of democracy, which 

translates into the extent of administrative and political control over the media and institutions regulating the 

media sector, or simply the degree of their independence. Economic or business criteria determining the 

media’s ownership structure, the degree of concentration and diversity of the market are also a consequence 

of such an approach. The dimension is determined by the nature, source and extent of financial resources 

available to the media. Cultural and civilisational factors, which also have their roots in the “heritage of the 

past,” are also not insignificant and may translate into the media’s general social conditions. This concerns not 

only institutionalised democratic rules and values, expressed, for example, in social attitudes and the activities 

of public institutions, but also the conditions, forms and ways of using the media, the consequences of which 

may include society’s relations with the media environment, expressed, for example, in the degree of trust in 

journalists.  

This study relies primarily on formal-institutional criteria indicating the degree of state intervention in the 

media market’s functioning, primarily through regulation and the practice of regulatory bodies. The second 

aspect of the research is the analysis of the correlation between the political sphere and the media, proving 

political parallelism.  

 

POLAND AND HUNGARY AGAINST THE BACKGROUND OF CENTRAL AND EASTERN 

EUROPE 

The process of systemic transformation of the former Eastern Bloc countries took place on many levels 

and under different political, social and economic conditions, and thus was not homogeneous (Fiszer, 2016, p. 

100). In Poland and Hungary, the transformation was based on negotiated agreements between the communist 

authorities and the new opposition elites, while in countries such as Czechoslovakia and Romania the changes 

were more violent. System and economic reforms were also carried out differently, which resulted from 

different political and economic heritage (Zielonka & Manicni, 2012, p. 1). For example, in the initial period, 

the decrease in the level of production and national income ranged from 18% in Poland to about 65% in 

Lithuania, and the period of transformation recession lasted roughly from 2 to 8 years. Legislative changes 

enabling the development of a market economy, the inflow of foreign capital, partnership and then accession 

to the European Union brought the expected improvement in the economic situation of the countries of Central 

and Eastern Europe, which was reflected in higher economic growth dynamics than the average of the 

economies of the so-called top 15 countries. Poland even managed to completely close the development gap 

with Portugal and Greece in 2015, which is assessed as an optimistic development forecast for the entire group 

of countries that joined the European Union in 2004 (Lissowska et al., 2019).  

As the Freedom House and Economist Intelligence Unit data show, the level of democracy in Central and 

Eastern European countries has changed significantly over the years. The Freedom House indices, in the first 

10 years since the beginning of the transformation – although they made it possible to classify most of the 

countries in the region as having a free status – it was only in the second decade that they obtained the highest 



4 

score and were classified as democracies, fully guaranteeing civil liberties and political rights. Similarly, the 

Economist Intelligence Unit data shows that the region’s situation began to stabilise in the first years of the 

21st century, with most countries considered “full democracies.” Some countries, such as Czechia and Estonia, 

were even among the world’s thirty best-rated democracies.  

 

Figure 1. Freedom in the World report, Freedom House*  

 

* Freedom Index: 1.0-2.5 free status; 3.0-5.0 partially free status; 5.5-7.0 no freedom status. Data 

presented for a year denotes research relating to the relevant year, meaning that individual reports were 

presented in the following year. 

Source: Country and Territory Ratings and Statuses FIW 1973-2020, Freedom House, 

https://freedomhouse.org/report/freedom-world, (20.09.2020). 

 

Since 2010, however, a changing trend in the assessment of the level of democracy can be observed, 

which is also reflected in the studies of the stability of the Central and Eastern European countries’ systems. 

While an assessment by the Fund for Peace in 2020 identifies most countries in the region as stable or less 

stable, at the same time an increase in destabilising activities is perceived. Poland, Hungary, Czechia, Slovakia 

and the Baltic States, inter alia, were identified as those which have experienced a weakening of democratic 

values and institutions in recent years.  

Negative trends in the assessment of the level of democracy of individual countries coincide with the 

assessment of freedom and pluralism of the media. Freedom House says this is primarily due to the rise of 

right-wing populism, undermining basic democratic values such as freedom of the press and transparency of 

public debate, which are opposed by national interests. Populist leaders present themselves to citizens as 

“defenders of the disadvantaged majority against liberal elites and ethnic minorities.” Over the past five years, 

as many as one in five countries classified as so-called “free” democracies has seen a marked decline in 

freedom of the press. Among CEE countries, the regulatory actions and political pressure against the 

journalistic community that took place in Hungary are particularly critical (Repucci, 2020). 

 

0

1

2

2

3

4

1990 1995 2000 2005 2010 2015 2017 2019

Czech Republic Estonia Lithuania Latvia Poland Slovakia Slovenia Hungary

https://freedomhouse.org/report/freedom-world


5 

Figure 2. Freedom of the Press, Freedom House* 

 

* Index range: 0-30 points – free systems; 31-60 – partially free systems; 61-100 – no freedom 

Source: Freedom of the Press (FOTP) Data: Editions 1980-2017, Freedom House, 

https://freedomhouse.org/reports/publication-archives, (10.09.2020). 

 

The Freedom of the Press reports that the media situation has deteriorated significantly in recent years, 

not only in Hungary but also in Poland. Reporters Without Borders draws similar conclusions, pointing out 

that government control of the media in Hungary is strengthening with each passing year, while in Poland 

changes to the judicial system are having a negative impact on journalists and the media.  

The instability of the entire CEE region’s political systems is also evidenced by the low rates of political 

participation of the populations, much lower than in Western democracies. Civil society is less developed and 

lacks trust in political elites and the institutions of political life (Brzezinski, 2015; Safjan, 2018). 

As part of the systemic transformation of the countries of Central and Eastern Europe in the 1990s, 

transformations were taking place in the area of the media, which until then had functioned under conditions 

of total structural, organisational and financial dependence on government institutions, performing the function 

of a political propaganda tube. Mungiu-Pippidi (2008) distinguishes two fundamental common phases of 

transition for all countries in the region. The first phase is a phase of liberalisation or complete transformation 

from a system of full control to limited pluralism, where censorship and repression have been replaced by self-

censorship and partial control. The second phase is deregulation resulting from planned as well as spontaneous 

actions. From this point onwards, three different approaches become apparent in the solutions adopted. Some 

countries that have opted for full or partial media independence have created the conditions for a competitive 

and pluralistic market. The second group of countries opted for some form of political or business control. In 

the third approach, the media were brought back under the full control of government institutions. This scenario 

primarily affected the countries of the former Soviet Union, while variants one and two were characteristic for 

the remaining countries of Central and Eastern Europe. Mungiu-Pippidi argues that “media capture,” which is 

characteristic of the second group, has become a feature of the vast majority of countries in the region, 

including Poland and Hungary. From the perspective of the third decade since the start of the systemic 

transformation and the regulatory and market changes introduced in recent years in both countries, it can be 

0

15

30

45

60

1993 1995 2000 2005 2010 2015 2017

Czech Republic Estonia Lithuania Latvia Poland Slovakia Slovenia Hungary

https://freedomhouse.org/reports/publication-archives


6 

argued that these countries have departed from their previous course and have decisively embarked on a third 

approach (2008, pp. 90-91). 

 

CHANGES IN MEDIA POLICY IN POLAND AND HUNGARY – RE-TRANSFORMATION? 

 

In Poland and Hungary, the changes initiated in the 1990s were based on “round tables” agreements, 

which brought together representatives of the Communist authorities and the opposition at the time. The key 

preconditions forming the basis of democratic systems were thus agreed. Firstly, principles guaranteeing 

freedom of speech and the press were adopted. The Polish Constitution explicitly prohibits the existence of 

any censorship, while the Hungarian acts of 1989 and 1990 no longer contained such unambiguous provisions. 

Almost simultaneously, it was decided to open the press market in both countries fully. In July 1989, the still 

Communist Hungarian government issued a decree allowing foreign and domestic investors to buy state-

owned and party-owned newspapers. Meanwhile, in Poland, it was decided to privatise the assets of the 

Workers’ Publishing Cooperative Press-Book-Movement [Robotnicza Spółdzielnia Wydawnicza “Prasa-

Książka-Ruch”] by transferring individual media to the workers. These different solutions in the first of these 

countries led to the rapid domination of foreign capital in the market, while in the second country, they led to 

the liquidation of many newspapers, but also to the fact that the editorial offices of the largest newspapers 

remained in the hands of Polish capital.  

In both Hungary and Poland, the first years of transformation were marked by fights over control of state 

television. It took Poland three years to find a regulatory consensus, and the proposals for media laws reflected 

not only political but also ideological divisions in society. Above all, it concerned the public media’s obligation 

to respect the Christian system of values, which was finally included in the Act on Radio and Television 

Broadcasting adopted in December 1992. There were fights for control over the Hungarian state media in the 

heated atmosphere of the so-called “media war.” During the round table discussion, the principle was adopted 

that the new media law could only be adopted by a majority of 2/3 of votes, which delayed adopting new 

regulations until 1996. In both countries, the first licensing processes, often based on unclear criteria, were 

also highly emotional. For example, in both Poland and Hungary, offers from American companies were 

rejected, probably for fear of cultural domination. In Poland, in 1994 the first nationwide licence was awarded 

to a Polish entrepreneur, Zygmunt Solorz, whose offer and capital did not guarantee the fulfilment of the new 

broadcaster tasks (Polsat TV). However, in Hungary, licences were granted to foreign consortia CLT-UFA 

(RTL Klub) and MTM-SBS (TV2). The decisions taken in the first licensing tenders determined the shape of 

national markets for decades to come. In Poland, the TV market was dominated by Polish capital, the radio 

market by foreign capital, while foreign investors dominated the Hungarian market in both segments.  

The development of media markets in the following years depended primarily on economic factors and 

conditions, which to a large extent resulted in an intense concentration and domination of foreign capital. In 

turn, legislative changes were dictated by the need to adapt the existing regulations to the rules and standards 

in force, resulting from the accession of Poland and Hungary to the European Union, as well as by 

technological needs related to digitisation and convergence. This does not mean that political elites’ 

involvement in influencing the media declined during this period, but focused primarily on the public media 

and the creation of new regulatory conditions formally aimed at increasing market pluralism. 

 

 

 



7 

Hungary 

Since 2010, the Hungarian media system has been systematically subject to the political elite’s actions, 

leading to the complete subordination of the media and the journalistic community to the interests of the ruling 

Fidesz party. However, the media colonisation strategy adopted by Prime Minister Viktor Orbán was not 

limited to the public media, but from the very beginning also covered the private sector, including the press. 

The centralisation and partisanship of the entire media system was demonstrated by establishing the Central 

European Press and Media Foundation (KESMA) in September 2018, to which private companies handed over 

their media, mostly free of charge, a total of 476 editorial offices, two months later. The Foundation’s 

governing bodies include Fidesz party deputies and close associates of the Prime Minister. According to Urbán, 

Polyák and Szász (2017, p. 137), if even the turning point in the evolution of the media system was 2010 and 

the media laws adopted by the Orbán government, it was thoroughly prepared by previous government teams.   

At the beginning of Hungary’s first democratic government, regulations were adopted on the temporary 

election of state media presidents, dividing powers between the prime minister and the president, which led to 

sharp conflicts and a war over the media. Finally, in 1996, the Act on Radio and Television Broadcasting was 

passed, which established the Hungarian market regulator – the National Broadcasting Council (ORTT). The 

authority members are nominated by each parliamentary faction with one seat on the board (minimum 5 

members) and elected by a simple majority. The President was appointed by agreement between the prime 

minister and the president. Formally, council members could not combine their functions with political or 

media activities, but political interests prevailed in practice rather than public interests (Gálik, 2009). From the 

very beginning, both the ORTT tendering procedures and the regulator’s competencies aroused many 

controversies. On the one hand, the authority set the terms of the tender and selected the “best offers,” while 

on the other hand, it had the tools at its disposal to withdraw licences from media entities effortlessly. As a 

result, numerous lawsuits were filed against the regulator in the Hungarian courts, but this situation mainly 

created opportunities for informal relationships between broadcasters and political elites. In addition, the act 

introduced the possibility of appointing advisory bodies consisting of party delegates to the boards of private 

media (Bajomi-Lázár, 2013, p. 15).  

The act also regulated the functioning of public media. Solutions were adopted, which formally aimed to 

ensure broadcasters’ autonomy by establishing three independent foundations (the Hungarian Public Radio 

Foundation, the Hungarian Public Television Foundation, the Hungária Public Television Foundation, Duna 

TV), which were then to create organisations to operate the public channels. Each Foundation was headed by 

a Board of Trustees with its committee bureau, members were nominated by parliamentary factions 

(representatives of the ruling and opposition parties had exactly the same number of representatives) and 

elected by the National Assembly for a four-year term. The Board also included members representing various 

social organisations, which was mainly modelled on German and Austrian regulatory solutions. In practice, 

the activity of the supervisory authority resembled more Italian solutions. It was the party delegates who 

decided on the management staff and elected the directors of each media outlet (Polyák, 2015, p. 282). 

The balance of parliamentary representation in the public media were disturbed for the first time during 

Viktor Orbán’s first government between 1999 and 2002. In its election slogans, Fidesz criticised its 

predecessors’ policies and called for a “better balance” of public media offerings, while after taking power it 

focused on full control of broadcasting. Viewership of the main public television channel DUNA TV fell to 

10%. The financial situation of broadcasters worsened as well, with their budgets steadily shrinking due to 

ever-decreasing licence fee revenues. Debts began to be paid with government subsidies, making the public 

media even more dependent on the ruling elite.  



8 

Gábor Polyák (2019, p. 283) points to three fundamental pillars of media policy that the Orbán 

government has relied on, through which it has created a media environment that is entirely favourable to the 

ruling elites. Firstly, the regulatory and supervisory authorities became fully dependent on the authorities. 

Secondly, solutions were introduced to manipulate the market through “soft censorship” and interference in 

the advertising market. Thirdly, continuous control of public discourse was applied by indirectly influencing 

media content, whether by defining journalists’ working conditions or by manipulating access to public 

information. 

The first step was the adoption of a new media law in 2010, establishing an integrated market regulator. 

The National Communications and Media Authority (Nemzeti Media és Hírközlési Hatóság, NMHH) replaced 

Hungary’s former National Broadcasting Council and National Information Authority, combining regulatory 

and supervisory functions over traditional media and the telecommunications sector. However, at the 

institutional level, Hungarian solutions remain ambiguous, as there are three partially independent 

administrative bodies within one formally integrated authority (Školkay, 2020, p. 200). Substantive matters 

are primarily handled by the Media Council, which has a separate and independent legal identity within 

NMHH, as does the NMHH Office, which is the main administrative authority with independent regulatory 

powers, including over media content. Consequently, the Media Council and the Office share competencies. 

The President of the NMHH is also the Chair of the Media Council, is appointed by the prime minister and 

nominated by the president of the republic. Parliament elects a further four members of the Council for a nine-

year term. However, the election procedure is structured in such a way that in practice the body consists 

exclusively of representatives of the ruling party (Urbán et all, p. 145). The direct dependence of the body on 

the political elite can be seen in the decisions taken by the Council. Since 2011, this authority not only decides 

on the entry of new players into the Hungarian media market but can also restrict existing players, justifying 

the decisions with the need to prevent excessive market concentration, which is no longer the case for 

companies affiliated with the Fidesz party (Batorfy, 2019a, pp. 31-32, 36-40; Bayer, 2017, p. 23). It is worth 

noting that the authority’s activities are not limited to electronic media, but also extend to the press segment, 

resulting, inter alia, in the blocking of the merger between the German company Axel Springer and the Swiss 

Ringier. Ultimately, the blockade led first to the takeover of the largest daily newspaper, Népszabadság, by 

the Austrian investor Heinrich Pecina, which is linked to the Hungarian power elite, and then to the closure of 

this title, which is critical of the Fidesz government.  

The legislation adopted in 2010 was criticised internally by the journalistic community and the political 

opposition and the international community. The Organisation for Security and Cooperation in Europe (OSCE) 

called on the Hungarian government to amend the procedures for appointing members of the regulatory body 

to guarantee political pluralism. The Commissioner for Human Rights, on the other hand, concluded that 

Hungary’s procedures did not meet the Council of Europe’s standards for the protection of media independence 

and pluralism, and urged Hungary to adopt the Council’s recommendations (CMCS, pp. 3-4). On 

10 March 2011, the European Parliament also reacted by adopting a Resolution calling on the Hungarian 

government “to restore the independence of media governance and halt state interference with freedom of 

expression and ‘balanced coverage’ ’” (Resolution EU 2012/C 199 E/17). The Hungarian government was not 

so much turned a deaf ear to the accusations made against it as it used the defensive tactic of a rather broad 

and free interpretation of the rules applied in other European countries (CMCS, p.ix). 

The rules of public media were also changed. The task of providing services was entrusted to the private 

corporation, Duna Médiaszolgáltató Részvénytársaság, which belongs to the Public Service Foundation and is 

supervised by the Supervisory Board. Formally, half of the management board is composed of representatives 



9 

of the governing party and members delegated by the opposition parties take the other half. However, two 

additional members and a chair are also appointed for a nine-year term, nominated by the Media Council, 

which in practice remains under the influence of the ruling party (Polyák, 2019, p. 288). Another significant 

change, bringing public media activities under the direct supervision of politicians, was the creation of the 

Media Services Support and Asset Management Fund, to which the ownership of public media and the 

supervision of the production system and the operation of public programmes were transferred. The Fund is 

headed by an executive director, appointed and removed by the President of NMHH and the Media Council. 

This director does not report to the management board or any other external body, including the Civil Service 

Council, which is formed from representatives of various social and professional groups and formally aims to 

implement extensive social control measures. In summary, the media law of 2010, and its subsequent 

amendment of 2014, established a centralised and non-transparent public media system, allowing direct 

interference in media activities by ruling politicians.  

The second pillar of Orbán’s government’s media policy is the measures taken by subordinate bodies in 

relation to old and new market players. Media favourably oriented towards the ruling party can count on 

favourable decisions from regulators, while critical media or those not linked to Fidesz will be subjected to 

measures that make it difficult for them to operate freely in the media services market. Examples of such 

measures were the above-described potential merger between Springer and Ringier or the threat of a threshold 

advertising tax, which was to hit the German Bertelsmann’s RTL Klub TV station in particular. Another tool 

for influencing the media market is the way state advertising is distributed, which in Hungary is entirely based 

on the principle of direct dependency and relations with the ruling elite. In addition, the National 

Communications Office was established in 2014 to centralise state bodies’ external communications activities, 

managing the distribution process of state advertising. The media outlets of “friendly” companies favourable 

to Fidesz and the media agencies entrusted with the distribution of advertising have benefited from this 

solution. Such a contract was not awarded to the largest media house R-time, which belongs to the RTL Group, 

but was awarded to Atmedia, inter alia, which belongs to András Tombor, who is associated with the ruling 

party. The weakening of the advertising market after the 2008 global economic crisis and the market inequality 

mechanisms applied by the Hungarian government led to the withdrawal of many Western companies from 

the market and the takeover of Hungarian media groups by investors associated with the political environment 

of Fidesz (Urbán et all, pp. 141-144). Like that of other parties, the political environment of Fidesz has been 

involved since the 1990s in building up its propaganda base in the form of favourable press publications and 

electronic media (Bajomi-Lázár, p. 8). But it is since 2010 that Fidesz’s media empire has been intensively 

built. First by supporting the media company of Lajos Simicska, a close friend of Orbán, with whom the prime 

minister came into intense conflict in 2015, which ended in Simicska’s defeat. Subsequently, the centralised 

system of propaganda facilities was replaced by a decentralised one in which no one could any longer control 

the resources to break out into independence (Urbán et all, p. 142). This created a broad but dispersed media 

base, which was centralised again in 2018, but this time not under the control of one person, but of the KESMA 

organisation, controlled by Fidesz and Orbán people (Batorfy, 2019b, p. 31). 

The third pillar of media policy is the constant control of public discourse by indirectly influencing media 

content. These activities are both formal and informal. As already mentioned, Hungarian legislation puts both 

the audiovisual media and the press and the internet under the control of NMHH, which are equally obliged to 

comply with content regulations, including, inter alia, the requirement to “respect the constitutional order of 

Hungary” and the prohibition to publish content that “violates public morals” (CM& CS, p.39). Such broad 

requirements create opportunities for free interpretation and qualification of media entities’ activities by the 



10 

supervisory authority, which may lead to the spread of the phenomenon of self-censorship. It should be 

mentioned that the Hungarian regulator has been equipped with the tools to impose severe financial and other 

sanctions on media that violate the adopted rules, which affects not only individual attitudes and behaviour of 

journalists, but the work of entire editorial teams (Urbán et all, pp.145-146). 

Another way of influencing media coverage is to make it difficult for journalists to access public 

information. Rules on media coverage of the Hungarian Parliament’s work have been introduced, including 

the designation of special zones and working hours for journalist crews. In 2018, all media representatives 

were excluded from the inaugural session of the newly elected Assembly. However, selective selection of 

journalists in accessing public information is most common. Employees of some editorial offices that are 

critical of the ruling party are not even allowed into press conferences or are completely banned from entering 

parliament. In practice, it means that the public sphere with reliable public debate representing different 

positions and opinions is disappearing (Polyák, 2019, pp. 295-296). 

Some information policy activities of the ruling party are also covert propaganda, and social media are 

most often used. This was the case, for example, during the 2015 election campaign, when anti-immigrant 

sentiments and attitudes were deliberately encouraged in Hungarian society. The crisis and the Hungarians’ 

sense of insecurity brought victory to Fidesz once again, and allowed it to hide uncomfortable critical voices 

and opinions (Polyák, 2019, pp. 295-296). 

The threat to freedom and pluralism of the media in Hungary is confirmed by the results of the Media 

Pluralism Monitor report (Batorfy, Hammer & Galambosi, 2020). Risk indicators in the areas of market 

pluralism and political independence have been rising steadily for a decade. As the authors of the document 

state, the solutions applied by the Hungarian authorities only seemingly comply with democratic standards, 

but actually consist of the media system’s gradual subordination to political interests. 

 

Poland 

In Poland, an act adopted in 1992 is still in force, according to which the authority regulating the 

functioning of both private and public media are the National Broadcasting Council. This authority is enshrined 

in the 1997 Polish Constitution, which requires it to “safeguard the freedom of speech, the right to information 

as well as safeguard the public interest regarding radio broadcasting and television.” In practice, this general 

objective has been limited by a closed list of powers, amounting to a system of licensing, monitoring the 

broadcasting market, preventing concentration by withdrawing concessions from media entities and, finally, 

governing and supervising the activities of public media (Klimkiewicz, 2017, p. 199). The act was modelled 

on French legislation, which was clearly visible in the Council’s organisation. Before the changes introduced 

in 2005 by the right-wing coalition government of the conservative Law and Justice (Prawo i Sprawiedliwość, 

PiS) party, four Council members were elected by the Sejm (lower house of the Polish Parliament), two by the 

Senate and three by the President. Thus, this authority was supposed to represent the most important political 

forces, reflect the existing configuration in the Polish Parliament, and the regulator’s decisions were supposed 

to express political compromise. However, according to Karol Jakubowicz (2007, p. 225), this concept led to 

an irreversible politicisation of the Council and its domination by party interests, which also translated into the 

appointment of supervisory boards and management boards of public media. 

Clashes between the parties nominating the composition of the Council have occurred repeatedly. The 

first such situation occurred even before the first election of members in the 1990s, when the then president 

Lech Wałęsa, without waiting for the formal start of the process, imposed his candidate as chair of the 

authority. In addition to the issue of personal castling and haggling over the appointment of Council members, 



11 

and thus the supervisory and management bodies of the public media, legislative changes were also important 

tools of political influence. In December 2005, the ruling Law and Justice party passed an amendment to the 

law, which limited the Council to five persons appointed for a six-year term. Two members are elected by the 

Sejm, one by the Senate and two by the President, who also has the power to appoint the body’s chair. 

Officially, the pretext for the changes was the need to adapt the regulations to changing technological 

conditions and the establishment of a new Office of Electronic Communications. In practice, the act interrupted 

the term of office of the existing composition of the Council and created an opportunity to fill seats according 

to the ruling coalition’s interests. The experience of subsequent years has shown that public media companies 

have found themselves in direct ideological and political dependence on the ruling parties (Waniek, 2013, pp. 

48-49; Chruściak, 2007, p.165).  

Such a clear political parallelism was not seen during the governments of the liberal parties: Civic 

Platform Platforma Obywatelska, PO) and the Polish People’s Party (Polskie Stronnictwo Ludowe, PSL), 

between 2007 and 2015. However, politicians did not lose interest in public media. In 2010, an amendment to 

the media law was adopted, making it possible to dismiss members of the Polish Television and the Polish 

Radio’s management boards during their term of office. A positive change was the introduction of the principle 

of transparency and openness of conducted competitions for members of supervisory boards of these media 

(Węglińska, 2018, p. 118).  

At the end of 2015, when PiS came back to power in Poland, the Sejm passed the so-called Small Media 

Act, which gave the Minister of the State Treasury the power to appoint members to the management boards 

of public broadcasters. The adopted legislation received widespread criticism from the public in the country 

and harsh criticism from the Council of Europe and the European Commission, which launched an 

investigation on the rule of law in Poland in January 2016 (Połońska, 2019, p. 227). The act not only deprived 

the National Broadcasting Council of its previous powers in this respect but, above all, wholly subordinated 

the public media to politicians. Representatives of the authorities justified the changes with the need to improve 

impartiality, but also to increase the visibility of national values in the media. Beata Klimkiewicz (2017, p. 

202), referring to the new rhetoric of the “national argument” defending the legitimacy of such profound 

changes in the functioning of public media, states that while this is not a new argument in politics, no previous 

government or parliamentary majority has imposed it with such enthusiasm.  

The act of 2015 was transitional and was passed mainly to make personnel changes in the public media. 

The next phase of the “good change in the media” was to adopt a new act profoundly reforming the functioning 

of the public media, primarily to transform the public service mission into a national one. The draft act on 

national media envisaged, inter alia, the centralisation of the existing companies into a single entity called 

“National Media”, which would be a state legal entity funded by the National Media Fund, supervised by the 

National Media Council (RMN), which was also to have the competence to select the management board of 

the broadcaster. Far-reaching changes would have required going through the European Union notification 

procedure, which entailed the possibility of postponing them for many months, so in the end it was decided to 

adopt another “small act” focusing exclusively on the system of public media management (Klimkiewicz, 

2017, pp. 205-207). In June 2016, the Act on the National Media Council was adopted, giving the new body 

the power to appoint and dismiss directors and management boards of public broadcasting companies and the 

Polish Press Agency. Three members of RMN for a six-year term are elected by the Sejm, and two – by the 

President. Membership of the Council cannot be combined with executive functions or employment in central 

or local government, but this role does not exclude party affiliation or Member of Parliament’s office. Besides, 

the appointments are made on the basis of the political representation criteria of the parliamentary majority 



12 

and minority, according to which the opposition is allowed to fill a maximum of two seats in the Council. In 

the first term, the majority were members of the Law and Justice (PiS) party, who in fact decided to elect Jacek 

Kurski, a former activist of this party and associated with the political circle of Jarosław Kaczyński (leader of 

PiS) since the 1990s, as president of the board of Polish Television, nominated earlier by the Treasury Minister. 

It should be added that provisions stipulating the necessity of holding open and public competitions for the 

positions of members of supervisory boards and management boards of public media were removed in the act 

of December 2015, and the Act on the National Media Council not only did not restore such a system, but also 

did not include substantive criteria to be met by candidates (Grzesiok-Horosz, 2019, p. 116).  

The Commissioner for Human Rights, Adam Bodnar, sent a request to the Constitutional Tribunal 

regarding the compatibility of the act of 2015 with the Polish Constitution. The then composition of the 

Tribunal’s judges, most of whom had been appointed before PiS came to power, ruled, inter alia, on the 

unconstitutionality of depriving the National Broadcasting Council of some of its powers, which was not 

included in the act of 2016. In the opinion of some media experts in Poland, the new authority is not only 

politicised but is even political (Połońska, 2019, p. 233). This opinion is confirmed by data from the latest 

Media Monitor Pluralism report (Klimkiewicz, 2020). The indicator on Independence and effectiveness of the 

media authority amounts to only 40%. The potential political influence is also compounded by the weakened 

autonomy of the judicial system, which poses a direct threat to freedom of the press, especially for journalists 

and media workers. The highest risk is detected in the field of independence of Public Service Media 

governance and funding (83%). The strengthening of political control of the public media translates directly 

into a lack of impartiality in reporting, as has been shown by studies of news content carried out by national 

research centres, but also as a result of open messages from political elites, who justify the biased content by 

a necessity to “balance heavy liberal bias” of the majority of private commercial media (Klimkiewicz, 2020, 

pp. 7-8). 

In recent years, the increased polarisation of media coverage, especially of the news media, has become 

apparent, which may be related both to the lack of mechanisms to ensure independence of journalists from 

both commercial and political influences and to the “tradition of engaged journalism” (Bajomi-Lázár, 

Örnebring & Štětka, 2013, pp.19-22). Media pluralism is also hampered by the lack of counter-concentration 

measures and full transparency of media ownership. The high degree of media concentration became the key 

argument for the implementation of the idea of media “repolonisation” announced in 2017, which was to be 

tackled by a specially appointed team in the Ministry of Culture. Barbara Bubula, a former member of the 

National Broadcasting Council representing the Law and Justice party, explained that “repolonisation is not 

only about limiting the share of foreign capital, but also about reversing the ideological imbalance in the media. 

Because media whose owners are citizens of the Republic of Poland can also be anti-Polish” (see Kordzińska 

& Kublik, 2017). Adam Szynol (2017, p. 488) highlights that the concentration problem is most relevant to 

magazines and not to the news-press. However, since the beginning of the “repolonisation” discussion, the 

main topic has been the regional daily press, which in the author’s opinion, contrary to popular belief, is not 

dominated by “German investors,” although indeed the biggest player in the local market is the Polska Press 

Group, owned until recently by the German concern, Verlagsgruppe Passau. After several years of attempts to 

first introduce appropriate legislation enabling deconcentration and then several years of secret talks on the 

purchase of certain media by state-owned companies, the State-owned fuel Orlen Group finally bought the 

said company Polska Press from a German publisher on 7 December 2020. In this indirect way, politicians 

gained access to more than 17 million recipients of the group’s media, readers of more than 20 daily 

newspapers and 150 regional weeklies throughout Poland, as well as dozens of online portals. Daniel Obajtek, 



13 

president of Orlen, who is associated with the Law and Justice party, described in public statements the 

decision regarding the purchase as a “natural tool for doing business” that will allow the development of the 

non-fuel segment, including retail sales. Media researchers and experts disagree with this explanation, for 

whom this action is primarily politically motivated, as the local press market has been in crisis for several 

years, and it is difficult to find a business justification for this investment (Ziomek, 2020). 

 

CONCLUSIONS 

The role of the State in media policy is highly ambivalent, as the State is required to guarantee freedom 

of and free operation of the media, which at the same time forces it to act in a certain way, and this can lead to 

excessive intervention and thus restrictions on freedom of the press. Both strong and low impact can threaten 

the development of a pluralistic media system (Klimkiewicz, 2019, p. 48). In Poland, since the beginning of 

the transformation period, the State has shown a high degree of intervention in the functioning of the media 

market, primarily the electronic media, which has also fostered a high degree of political parallelism, in this 

case primarily towards public broadcasters (Mocek, 2019, p. 198; Bajomi-Lázár et all, pp. 5-6). However, the 

recent changes, which are not regulatory, prove that the State, or more precisely the ruling elites, are also 

interested in intervening in the press and Internet segment, which may lead to a real threat to freedom of 

speech. Considering recent events in Poland, one can hardly fail to notice the parallel between the changes and 

the Hungarian scenario regarding the media’s centralisation and partiocracy. On 24 July 2020, Hungary’s most 

popular news portal, Index.hu, announced the end of its operations as soon as Miklós Vaszily, a businessman 

associated with Viktor Orbán, gained control of the portal’s funding. Index.hu is believed to have been the last 

independent medium that was significant, also in terms of its reach, in Hungary (Kokot, 2020a; Rényi, 2020). 

After this incident, smaller, local media, mainly metropolitan, followed Index.hu. In September 2020, the 

Budapest radio station, Klubradio, announced that its licence would not be renewed from February 2021. The 

radio station had lost its nationwide licence a few years earlier and since then, it was broadcasting exclusively 

within the Hungarian capital (Kokot, 2020b). 

In both Poland and Hungary, similar changes can be observed in the field of administrative and political 

control over public media, regulatory bodies, and to some extent interference in the ownership structure of the 

media market. Undoubtedly, the State’s role in the functioning of media systems is increasing, political 

parallelism is not only evident but is even becoming obvious. The ruling elites make no secret of their plans 

to intervene in the State’s media policy, justifying them on the grounds of a narrowly defined national interest, 

which is interpreted by party leaders’ statements.  

Viktor Orbán has described his way of governing as an “illiberal” democracy. During his speech at Băile 

Tuşnad, Viktor Orbán openly said: “(…) we have to abandon liberal methods and principles of organizing a 

society, as well as the liberal way to look at the world” (see Tóth, 2014). According to Orbán, the 2008 crisis 

has shown that liberalism has lost the balance between individual freedom and the general interest, and that is 

why only illiberal democracy will solve the problems faced by modern states. He mentioned Singapore, Russia, 

China and Turkey as examples of well-ordered, democratic societies (Tóth, 2014). This article does not aim to 

consider different conceptions and criteria of democracy, including the idea of Fareed Zakaria (1997). 

However, referring to Orbán’s statement, one can recall the latest Democracy Index 2019 ratings, according 

to which the cited countries rank 75, 134, 153, 110 in the world respectively, and Freedom House, apart from 

Singapore, categorises this group as “not free.” Jarosław Kaczyński, leader of the Law and Justice party (PiS), 

said in October 2011 immediately after the announcement of the parliamentary elections’ results in which his 

party came second: “I am deeply convinced that the day will come when we will have Budapest in 



14 

Warsaw”(see Czuchnowski, 2011). In the subsequent elections in 2015, the Law and Justice party won, and 

the Hungarian scenario is gradually being implemented, also in terms of the media. The differences in the pace 

and nature of the changes in the two countries’ media systems are primarily due to underlying differences such 

as country size, population, diversity and strength of markets. Historical, cultural and social conditions, the 

degree of diversity of the political scene and the time and circumstances in which changes are introduced are 

also important.  

After more than two decades of democratic reform of the media systems, first in Hungary and, a few years 

later, in Poland, changes have begun which do not allow these countries to be classified as systems in which 

pluralism and freedom of the media are preserved in practice. Does this mean that we are just witnessing 

another transformation, this time moving towards quasi-authoritarian regimes? 

 

 

REFERENCES 

Bajomi-Lázár, P. (2013). Hungary. A country report for the ERC-funded project on Media and Democracy in Central 

and  

Eastern Europe. In Media and Democracy in Central and Eastern Europe - Final Project Reports 2013. 

http://mde.politics.ox.ac.uk/ 

Bajomi-Lázár, P., Örnebring, H. & Štětka, V. (2013). Poland. A country report for the ERC-funded project on Media 

and  

Democracy in Central and Eastern Europe, In Media and Democracy in Central and Eastern Europe - Final Project 

Reports 2013. http://mde.politics.ox.ac.uk/ 

Batorfy, A. (2019a). Hungary: A Country on the Path toward an Authoritarian Media System. In A. Giannakopoulos 

(Ed.),  

Media, Freedom of Speech, and Democracy in the EU and Beyond (pp.31-47). S. Daniel Abraham Center for  

International and Regional Studies, Tel Aviv University.  

Batorfy, A. (2019b, August 8). Jak władza na Węgrzech uciszyła media. Gazeta Wyborcza.  

https://wyborcza.pl/7,156282,25063981,tak-wygladaja-media-prorzadowe-na-wegrzech.html 

Batorfy, A., Hammer, F. & Galambosi, E. (2020). Monitoring Media Pluralism in the Digital Era: Application of 

the Media  

Pluralism Monitor in the European Union, Albania and Turkey in the years 2018-2019. Country report: Hungary. 

European University Institute. 

https://cadmus.eui.eu/bitstream/handle/1814/67805/hungary_results_mpm_2020_cmpf.pdf?sequence=1&isAllowed=y 

Bayer, J. (2017). Media Pluralism in Third-Wave Democracies: The Potential of European Legislation to Improve 

Media  

Freedom and Pluralism. In P. Bajomi-Lázár (Ed.), Media in Third-Wave Democracies Southern and Central/Eastern 

Europe in a Comparative Perspective (pp. 19-44). L’Harmattan. 

Brüggemann, M., Engesser, S., Büchel, F., Humprecht, E. & Castro, L., (2014). Hallin and Mancini revisited: Four  

empirical types of Western media systems. Journal of Communication, 64(6), 1037–1065. 

https://doi.org/10.1111/jcom.12127 

Brzeziński, K. (2015). Zaufanie społeczne a zaangażowanie obywatelskie w postprzemysłowych miastach Europy  

środkowo-Wschodniej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 52, pp. 127-146. 

Center for Media & Communication Studies (CMCS, 2012), Hungarian Media Laws in Europe. An Assessment of 

the  

Consistency of Hungary’s Media Laws with European Practices and Norms. http://cmds.ceu.hu/article/2014-03-

09/hungarian-media-laws-europe-assessment 

Chruściak, R. (2007). Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w systemie politycznym i konstytucyjnym, ELIPSA.  

http://mde.politics.ox.ac.uk/
https://wyborcza.pl/7,156282,25063981,tak-wygladaja-media-prorzadowe-na-wegrzech.html
https://cadmus.eui.eu/bitstream/handle/1814/67805/hungary_results_mpm_2020_cmpf.pdf?sequence=1&isAllowed=y
https://doi.org/10.1111/jcom.12127
http://cmds.ceu.hu/article/2014-03-09/hungarian-media-laws-europe-assessment
http://cmds.ceu.hu/article/2014-03-09/hungarian-media-laws-europe-assessment


15 

Czuchnowski, W. (2011, October 10). Sztab PiS: Jeszcze zwyciężymy. Gazeta Wyborcza,  

https://wyborcza.pl/1,75398,10440552,Sztab_PiS__Jeszcze_zwyciezymy.html 

Dobek-Ostrowska, B. (2015). 25 years after communis: our models of media and politicus in Central and Eastern 

Europe.  

In B. Dobek-Ostrowska, M. Głowacki (Eds.), Democracy and Media in Central and Eastern Europe 25 Years On  

(pp. 11-45). Peter Lang. https://doi.org/10.3726/978-3-653-04452-2  

Dobek-Ostrowska, B. (2019). How the Media Systems Worek in Central and Eastern Europe. In E. Połońska, Ch. 

Beckett  

(Eds.), Public Service Broadcasting and Media Systems in Troubled European Democracies (pp. 259-278).  

Palgrave Macmillan. 

Fiszer, J. M. (2016). Efekty transformacji ustrojowej i integracji państw Europy Środkowo-Wschodniej z Unią 

Europejską.  

Myśl Ekonomiczna i Polityczna, 2 (53), pp. 97-124.  

Gálik, M. (2009). A médiapolitika két évtizede. A Magyarország politikai évhuszad-könyve.  

http://www.politikaievkonyv.hu/online/mp20/1-17_galik.html 

Grzesiok-Horosz, A. (2019). Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji a Rada Mediów Narodowych. Studia Political 

Universitatis  

Silesiensis, T. 27, pp. 103-132. https://doi.org/10.31261/SPUS.2019.27.05 

Hallin, D.C & Mancini, P. (2004). Comparing Media Systems. Three Models of Media and Politics. Cambridge 

University  

Press. 

Jakubowicz, K. (2007). Media publiczne. Początek końca czy nowy początek?. Wydawnictwa Akademickie i 

Profesjonalne. 

Klimkiewicz, B. (2017). State, media and pluralism: Tracing roots and consequences of media policy change in 

Poland.  

Publizistik, 62, pp. 197-213.  

Klimkiewicz, B. (2019). Reactivation: Reconsidering the role of the state in media ownership policy in Poland. In 

A.  

Giannakopoulos (Ed.), Media, Freedom of Speech, and Democracy in the EU and Beyond (pp. 48-67). S. Daniel 

Abraham Center for International and Regional Studies, Tel Aviv University. 

Klimkiewicz, B. (2020). Monitoring Media Pluralism in the Digital Era: Application of the Media Pluralism Monitor 

in the  

European Union, Albania and Turkey in the years 2018-2019. Country report: Poland. European University  

Institute. 

https://cadmus.eui.eu/bitstream/handle/1814/67813/poland_results_mpm_2020_cmpf.pdf?sequence=1&isAllowed=y 

Kokot, M. (2020a, July 24). Tysiące Węgrów demonstrowało w Budapeszcie w obronie portalu internetowego 

index.hu.  

Gazeta Wyborcza. https://wyborcza.pl/7,75399,26157786,tysiace-wegrow-demonstrowalo-w-budapeszcie-w-

obronie-najwiekszego.html   

Kokot, M. (2020b, September 12). Orbán zamyka radio krytyczne wobec jego rządu. Gazeta Wyborcza.  

https://wyborcza.pl/7,75399,26293596,orban-zamyka-radio-krytyczne-wobec-jego-rzadu.html 

Kordzińska, A. & Kublik A. (2020, November 3). Jak PiS będzie udomawiał media. Nadchodzi repolonizacja gazet. 

Gazeta  

Wyborcza. https://wyborcza.pl/7,75398,21446378,jak-pis-bedzie-udomawial-media.html 

Lissowska, M., Maszczyk, P., Próchniak, M., Rapacki, R. & Sulejewicz, A. (2019). Wyrównywanie luki w poziomie  

zamożności między Europą Środkowo-Wschodnią a Europą Zachodnią. In M. Strojny, H. Godlewska-Majkowska, 

P. Wachowiak & B. Majewski (Eds.), Europa Środkowo-Wschodnia wobec globalnych trendów: gospodarka, 

https://wyborcza.pl/1,75398,10440552,Sztab_PiS__Jeszcze_zwyciezymy.html
https://doi.org/10.3726/978-3-653-04452-2
http://www.politikaievkonyv.hu/online/mp20/1-17_galik.html
https://doi.org/10.31261/SPUS.2019.27.05
https://cadmus.eui.eu/bitstream/handle/1814/67813/poland_results_mpm_2020_cmpf.pdf?sequence=1&isAllowed=y
https://wyborcza.pl/7,75399,26157786,tysiace-wegrow-demonstrowalo-w-budapeszcie-w-obronie-najwiekszego.html
https://wyborcza.pl/7,75399,26157786,tysiace-wegrow-demonstrowalo-w-budapeszcie-w-obronie-najwiekszego.html
https://wyborcza.pl/7,75399,26293596,orban-zamyka-radio-krytyczne-wobec-jego-rzadu.html
https://wyborcza.pl/7,75398,21446378,jak-pis-bedzie-udomawial-media.html


16 

społeczeństwo i biznes (pp. 13-43). SGH. http://www.forum-ekonomiczne.pl/wp-

content/uploads/2019/10/Krynica_Raport-2019.pdf 

Mocek,  S. (2019). A Map of Political Discourse Regarding Polish Public Service Media. In E. Połońska, Ch. Beckett 

(Eds.),  

Public Service Broadcasting and Media Systems in Troubled European Democracies (pp. 195-226). Palgrave 

Macmillan. 

Mungiu-Pippidi, A. (2008). How Media and Politics Shape each Other in the New Europe. In K. Jakubowicz & M. 

Sükösd  

(Eds.), Finding the Right Place on the Map. Central and Eastern European Media Change in a Global Perspective 

(pp. 87-100). Intellect. 

Peruško, Z., Vozab, D. & Čuvalo, A. (2013). Audiences as a source of agency in media systems: Post-socialist 

Europe in  

comparative perspective. Medialni Studia (Media Studies) 2, pp. 137–154. 

Polyák, G. (2015). The Hungarian Media System. Stopping Short or Re-Transformation?. Südosteuropa, 63/ 2, pp. 

272- 

318.  

Polyák, G. (2019). Media in Hungary: Three Pillars of an Illiberal Democracy. In E. Połońska, Ch. Beckett (Eds.), 

Public  

Service Broadcasting and Media Systems in Troubled European Democracies (pp. 279-303). Palgrave Macmillan. 

Połońska, E. (2019). Watchdog, Lapdog, or Attack Dog? Public Service Media and the Law and Justice Government 

in  

Poland. In E. Połońska, Ch. Beckett (Eds.), Public Service Broadcasting and Media Systems in Troubled European 

Democracies (pp. 227-255). Palgrave Macmillan.  

Rényi, P. D. (2020, July 28). Dekoncentracja, rehungaryzacja mediów - tak to się robi na Węgrzech. Gazeta 

Wyborcza.  

https://wyborcza.pl/7,75968,26166724,dekoncentracja-rehungaryzacja-mediow-tak-to-sie-robi-na-wegrzech.html 

Repucci, S. (2019). Media Freedom: A Downward Spiral. Freedom House.  

https://freedomhouse.org/report/freedom-and-media/2019/media-freedom-downward-spiral 

Resolution EU 2012/C 199 E/17 

Safjan, M. (2018). Społeczeństwo obywatelskie w czasach kryzysu. Chrześcijaństwo, Świat, Polityka: Zeszyty 

Społecznej  

Myśli Kościoła, 22, pp. 57-72. 

Siebert, F. S., Peterson T. & Schreamm, W. (1984). Our Theories of the Press: The Authoritarian, Libertarian, Social  

Responsibility, and Soviet Communist Concepts of That the Press Should Be and Do. University of Illinois Press 

Školkay, A. (2020). Social Media Regulation from the Perspectives of National Media Regulatory Authorities in 

V4.  

Mediální Studia, 14 (2), pp. 188-215.  

Szynol, A. (2017). Czy Polsce wciąż potrzebna jest regionalna prasa codzienna? Zeszyty Prasoznawcze, T. 60, 3 

(231),  

pp. 468-493.  

Tóth, C. (2014, July 26). Full text of Viktor Orbán’s speech at Băile Tuşnad (Tusnádfürdő) of 26 July 2014. The 

Budapest  

Beacon. https://budapestbeacon.com/full-text-of-viktor-orbans-speech-at-baile-tusnad-tusnadfurdo-of-26-july-

2014/ 

Urbán, Á., Polyák, G. & Szász Z. (2017). Hungary Media  Transformation  Derailed. In P. Bajomi-Lázár (Ed.), 

Media in  

Third-Wave Democracies Southern and Central/Eastern Europe in a Comparative Perspective (pp.136-163). 

L’Harmattan. 

http://www.forum-ekonomiczne.pl/wp-content/uploads/2019/10/Krynica_Raport-2019.pdf
http://www.forum-ekonomiczne.pl/wp-content/uploads/2019/10/Krynica_Raport-2019.pdf
https://wyborcza.pl/7,75968,26166724,dekoncentracja-rehungaryzacja-mediow-tak-to-sie-robi-na-wegrzech.html
https://freedomhouse.org/report/freedom-and-media/2019/media-freedom-downward-spiral
https://budapestbeacon.com/full-text-of-viktor-orbans-speech-at-baile-tusnad-tusnadfurdo-of-26-july-2014/
https://budapestbeacon.com/full-text-of-viktor-orbans-speech-at-baile-tusnad-tusnadfurdo-of-26-july-2014/


17 

Waniek, D. (2013). Regulacje prawne i polityka medialna w Polsce w latach 1989-2011. In K. Pokorna-Ignatowicz 

(Ed.)  

Polski system medialny 1989-2011 (pp. 35-55). Oficyna Wydawnicza AFM.  

Węglińska, A. (2018). Dziennikarze telewizji publicznej w Polsce. Między polityką, misją a rynkiem. Wydawnictwo  

Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. 

Zakaria, F. (1997). The Rise of Illiberal Democracy. Foreign Affairs. Vol. 76, No. 6. pp. 22-43.  

https://doi.org/10.2307/20048274 

Zielonka, J. & Mancini P. (2013), Executive summary: A media map of Central and Eastern Europe. In Media and  

Democracy in Central and Eastern Europe - Final Project Reports 2013. http://mde.politics.ox.ac.uk/ 

Ziomek, W. (2020, December 7). Orlen przejmuje Polska Press. Medioznawcy mówią o upolitycznieniu prasy. 

money.pl.  

https://www.money.pl/gospodarka/orlen-przejmuje-polska-press-medioznawcy-mowia-o-upolitycznieniu-prasy-

6583747281410624a.html  

https://doi.org/10.2307/20048274
https://www.money.pl/gospodarka/orlen-przejmuje-polska-press-medioznawcy-mowia-o-upolitycznieniu-prasy-6583747281410624a.html
https://www.money.pl/gospodarka/orlen-przejmuje-polska-press-medioznawcy-mowia-o-upolitycznieniu-prasy-6583747281410624a.html

